Rekrytera via LinkedIn

Rekrytera rätt på LinkedIn  sex steg i hur ni lyckas med er LinkedIn-rekrytering

Att rekrytera kvalificerad personal kan vara en svår nöt att knäcka. Det gäller kort och gott att finnas där kandidaterna finns. 
Den senaste mätningen från IIS (Internetstiftelsen i Sverige) 2017 visar att 30% av svenskarna någon gång använder LinkedIn. Variationerna är dock stora.
För män i åldersgruppen 26-35 år använder 52% av målgruppen någon gång LinkedIn, medan kvinnor i samma åldersgrupp har en användningsprocent på 40. Ser vi generellt bland könen använder 34% av männen och 26% av kvinnorna LinkedIn.

Det finns alltså en stor andel användare som ni inte kan blunda för. Hur ska ni då göra för att lyckas med er LinkedIn-rekrytering? Vi tar upp sex viktiga steg som ni behöver ta ställning kring i er rekrytering.

1. Hur ser er företagssida ut på LinkedIn?

En viktig del i hur ni knyter kontakter via LinkedIn är via er företagssida och vad, och hur ni vill kommunicera med framtida arbetstagare. Då är det viktigt att ni både har en sida som tilltalar kandidater dels estetiskt men även innehållsmässigt. Börja med att sätta upp er företagssida:
Företagssida LinkedIn

Välj sedan namn för ert företag. Viktigt att tänka på är att det inte går att byta namn på er sida i efterhand så välj namn med omsorg.
Efter detta ska ni designa er företagssida. Använd er helst av omslagsbilder och logotyper som är unika för er. Ni kanske kan fota personalen eller använda er av något material som kommunicerar ert budskap. Därefter behöver ni fylla i alla uppgifter kring ert företag vilket innefattar bland annat att välja bransch och antal anställda. Tänk också på att Google tycker om LinkedIn. Därför kan det vara bra att sökoptimera er företagssida väl.

Nu börjar det som kan vara lite mer komplicerat. Fixa följare, och gärna rätt typ av följare. Börja med att få era anställda att dela, gilla och vara interaktiva på er företagssida. På så sätt sprids innehållet i deras flöden, som i sin tur leder till att andra potentiella följare blir exponerade för era inlägg.

Det viktigaste när ni publicerar inlägg på er sida är att ni delar ett inlägg som engagerar. Det kan vara något positivt, uppseendeväckande, roligt, men även ”negativa” inlägg eller motgångar som man möts av kan ge bra en interaktion och spridning.

En företagssida är en viktig del i er employer branding-strategi för att knyta viktiga kontakter i framtida rekryteringar. Läs mer om employer branding-strategier i vår onlinerekryteringsguide.

2. Organiska inlägg

Era organiska inlägg är en mycket viktig del i era rekryteringsstrategier på LinkedIn. Organiska inlägg är kort och gott de inlägg ni publicerar kostnadsfritt på er sida. Där bör ni dela era platsannonser och be samtliga anställda att gilla, dela och/eller kommentera inläggen för att öka spridningen. Ett inlägg bör innehålla en slagkraftig rubrik och gärna en tillhörande bild eller video. Ni kan sedan mäta den organiska räckvidden för att se hur lyckosam er annonsering blev.

Linkedin organiskt

3. Sponsrade inlägg

För att nå en bredare publik kan ni välja att sponsra inlägg. Det kan vara ett gyllene tillfälle att marknadsföra en platsannons och skaffa följare. Ni kan själva ställa in hur länge ni vill att kampanjen ska köras och hur mycket ni vill betala. Det går att välja vilken målgrupp ni vill nå, bland annat var de ska bo, ålder, jobbtitel, skola, kön, företagsnamn, skola, befattning och så vidare. Det kan vara bra att mäta och utvärdera efter ett tag för att sen kanske byta strategi om resultatet inte blev som tilltänkt. Ni kan även ha en helt fristående sponsrad annons eller använda er av Sponsrat InMail, där ni kan nå er publik via utskick till rätt målgrupp via LinkedIn.

4. Linkedin Jobs

LinkedIns officiella jobbtorg är en mycket effektfull plattform om ni vill exponeras mot jobbsökande personer. Med hjälp av target-anpassade titlar och jobb-taggar kan ni nå exakt den kompetensen ni efterfrågar samt personer med samma titel som ni efterfrågar. Matchningen sker med föreslagna kompetenser som sedan matchas och presenteras i respektive kandidats flöde. Bransch, jobbfunktion och arbetsort är också något som ska anges i förstaskedet.

5. Interna strategier

Att jobba med LinkedIn är i mångt och mycket ett kollektivt jobb. Som nämnt tidigare behöver alla, eller många vara delaktig i era LinkedIn-satsningar. Kanske kan någon av era medarbetare gästblogga och berätta om hur det är att jobba på en viss avdelning, eller någon som vill dela ett positivt resultat. Det är okej att skryta på sociala medier. Hitta något som era medarbetare kan engageras i och skapa innehåll tillsammans.

6. Skapa content

Som nämnt tidigare, content eller innehåll är A och O när ni behöver nå ut med ert budskap. Content i LinkedIn-sammanhang kan innebära text, bilder, videor, infographics men även delning av podcasts, kampanjsajter, guider och dylikt. Ta fram en strategi som kan få spridning och sprid det både organiskt och sponsrat. Våga ta ut svängarna lite och visa prov på fräckhet och humor så ökar chansen för att ert innehåll blir viralt.

 Av: Daniel Lind | senast uppdaterad: 2018-04-25