Rekrytera under coronakrisen – hur ska vi gå tillväga?

Rekrytera under coronakrisen - vad ni bör tänka på

Det är lätt och mänskligt att känna oro när stora världshändelser som coronakrisen gör sig påmind. Det är ingenting vi önskar. Det behöver dock inte betyda att ni ska sluta rekrytera. Det kan istället vara ett ypperligt tillfälle att rekrytera – krisen kommer inte vara för evigt och nu har ni möjlighet att ligga före era konkurrenter och nå kandidater som börjar se sig om. Vi bemöter några av frågeställningarna som kan komma vid en rekrytering i dessa tider.

"Vi har restriktioner kring att möta externa personer"

– Använd digitala medel för att intervjua personer. Ni kan exempelvis ha ett skypeintervju eller telefonintervju med intressanta kandidater. Det finns branscher som har det som standard redan idag så varför inte digitalisera er ytterligare och nyttja det högteknologiska samhället vi lever i? 

"Vi har inte tid eller resurser att sköta rekryteringen"

– Använd er av externa företag som sköter hela eller delar av er rekrytering. Ni kan välja att plocka ur delar från rekryteringen som ni inte har tid eller resurser till just nu. Det kan exempelvis handla om annonsering, intervjuprocess, referenstagning, urvalsprocess eller bakgrundskontroll. 

LÄR DIG ALLT OM REKRYTERING

"Vi vill avvakta tills krisen är över"

En kris kan få personer att börja fundera på hur den egna arbetssituationen ser ut. Därför kan ni planera och fokusera på hur situationen kommer vara när allt är över. Det gäller framför allt branscher som inte direkt påverkas negativt av coronaviruset. Långsiktighet är något som alltid bör eftersträvas vid en rekrytering. Oavsett hur tiderna ser ut. Den enda skillnaden är vid kortare vikariat. I övrigt – passa på nu!

"Kandidaterna är med benägna att stanna kvar på nuvarande arbetsplats"

Faktum är att vi som onlinerekryteringsföretag har märkt av ett större antal sökande på våra kunders jobbannonser under coronakrisen. En första tanke kan vara att personer som jobbar hemifrån ”råkar” få upp ett intresse för ett nytt jobb när denne slösurfar. Det finns mer tid att se sig om och det digitala bruset minskar. En annan faktor är att kandidaten inte ser en framtid hos nuvarande arbetsgivare och att ni kan erbjuda ett tryggare alternativ. 

"Personen vi rekryterar behöver komma igång på distans"

Visst går det att få in en nyanställd på distans – men det kräver disciplin, både från rekryterande chef och den nyanställde. Det finns en uppsjö av bra verktyg för distansarbete, exempelvis blue jeans, skype och microsoft teams. 

Extra vikt läggs vid tydlig kommunikation. Se till att vara tillgänglig för din nyanställde så minskar risken att det blir fel i ett startskede.

LÄR DIG ALLT OM REKRYTERING

Rulla till toppen