Rekrytera via Snapchat

Rekrytera via Snapchat

- fungerar det?

Hur ska ni tänka på när ni rekryterar via Snapchat? Vad kan ni som annonsör förvänta er? I vår guide går vi igenom vanliga frågor och strategier – så att ni lyckas hitta rätt kandidat via Snapchat.

Varför rekrytera via Snapchat?

Först och främst gäller det att på nya och innovativa sätt tränga igenom bruset av jobbannonser. I många av de traditionella sociala medierna har användaren börjat vänja sig vid att se olika jobbannonser. Snapchat, däremot, har varit hyfsat förskonat mot jobbannonser hittills. Därför kan det vara ett sätt att attrahera nya kandidater eller jobba aktivt med ert employer brand.

En annan anledning att använda Snapchat i er rekrytering är att nå målgrupper ni kanske inte når via andra sociala medier. Det ena behöver alltså inte utesluta det andra, utan ni bör helt enkelt jobba med alla sociala medier och testa er fram.

Vad vill ni kommunicera?

Ni har en färdig platsannons, men vet ni hur ni ska kommunicera denna för att attrahera rätt kandidater? 
Använd er av en kort och slagkraftig rubrik. Här gäller det att snabbt väcka ett intresse. Snapchat-användarna är vana att snabbt konsumera bilder/videor.

Exempel på snabb och slagkraftig annons ser ni via ett case nedan:

Rekrytera via Snapchat

(klicka för att förstora)

Den mest optimala storleken på bildannons på Snapchat är (2020) 1080 x 1920 pixlar.

Använd era grafiska element i annonsen.

LÄR DIG ALLT OM REKRYTERING

Målgrupper på Snapchat

Vem är ni på jakt efter? Vem tror ni att ni är på jakt efter? Identifiera målgruppen innan ni drar igång en kampanj. Det är lätt att tro att endast yngre använder Snapchat, och visst, majoriteten av Snapchats användare är 15-25 år, däremot kan ni rikta era kampanjer till äldre målgrupper om ni önskar. Nedan följer potentiella målgrupper i hela Sverige.

13-50+ år: 2,800,000 – 2,960,000 personer.
15-25 år: 1,500,000 – 1,575,000 personer.
25-50+ år: 1,425,000 – 1,500,000 personer.

Som ni ser ovan är det alltså nästan lika många personer under 25 som över 25, vilket gör att ni har möjlighet att nå en stor kvantitet i alla åldersgrupper.

Målgrupperna på Snapchat är framför allt baserade på intressen, så därför är det viktigt att förstå och identifiera er målgrupp.

Employer Branding via Snapchat

Snapchat kan användas i er employer branding-strategi för en långsiktig rekryteringsstrategi. Ni kan exempelvis visa något videoklipp från er arbetsplats eller någon event som ni hållit. 

Använd ett lättsamt språk. Blir ni alldeles för sterila i er kommunikation finns det en risk att konverteringen minskar drastiskt i bruset av annonsörer. Våga vara lite roliga och/eller erbjud något som lockar till ett klick.

Länka sedan till en landningssida där ni berättar mer om er som arbetsplats.


LÄR DIG ALLT OM REKRYTERING

LÄS MER OM SNAPCHAT OCH ANNONSERING

Rulla till toppen