Skriv platsannons – sex steg i hur du utformar du en bra jobbannons

Skriv platsannons - guiden i hur du utformar en bra jobbannons

Så – ni står inför en rekrytering men behöver skriva en platsannons som attraherar rätt kandidat? Skriv platsannons! Denna kan vara en kandidats första kontakt med ett specifikt företag, därför är det viktigt att ni kommunicerar på rätt sätt och på så sätt framstår som den (härliga) arbetsgivaren ni är. Nedan kan ni också ladda ned en mall för platsannons som ni kan använda fritt. 

1. Inledning

Inled platsannonsen med lite uppgifter kring vilka ni är, hur länge ni funnits, vilken bransch ni verkar i och vilka kortsiktiga mål ni har. Detta bör ligga som en kursiv inledning i platsannonsen om möjligt. 

Exempel på hur inledningen kan se ut:

Skriv platsannons

LÄR DIG ALLT OM REKRYTERING

2. Syftet med annonseringen

I denna beskrivning bör ni berätta lite kort om varför ni behöver rekrytera. Antingen på ett lite personligare vis eller varför inte ta tillfället i akt att skryta lite. Det kan till exempel vara “…vår stjärna Robert har gått i pension och nu söker vi någon som kan fylla hans plats…” eller “…det går väldigt bra för oss just nu, därför behöver vi hitta fler duktiga medarbetare…”.

Exempel på hur beskrivningen kan se ut:

Syftet med annonseringen

3. Vad innebär jobbet?

Berätta vad jobbet handlar om – helst i punktform så att det blir tydligt och lättläst.

Var konkret och berätta hellre kortfattat när ni skriver en platsannons än att dra en massa floskler för att fylla ut annonsen. Undvik meningar som “sedvanligt arbete”. Berätta i stället jobbet faktiskt innebär, eftersom det kan skilja mycket från arbetsplats till arbetsplats.  Var gärna personlig här också.

Exempel på hur en jobbeskrivningen kan se ut:

Skriv platsannons

4. Kvalifikationer för tjänsten

Vad förväntar ni er från en framtida kandidat? Skriv en platsannons och specificera önskade kvalifikationer och var tydlig i annonsen med vad ni önskar från en framtida kandidat. Var även här väldigt konkret och så kortfattad som möjligt. Inga allmänna eller svepande termer. Punkta upp vad som krävs och vilka förväntningar ni har.

Exempel på hur kvalifikationsspecifikationen kan se ut:

Kvalifikationer för jobbet

5. Varför jobba hos er?

Nu är det dags att sälja in er som en attraktiv arbetsgivare. Varför ska den här kandidaten söka jobb hos er och inte hos en konkurrent? Skriv i platsannonsen vad som gör er unika. Fråga era medarbetare om dessa kan nämna en tung anledning till att jobba hos er. Spalta sedan upp dessa, precis som tidigare.

Exempel på hur det kan se ut:

Varför jobba hos er

6. Ansökningstid

Många arbetsgivare vill bli klara så fort som möjligt med rekryteringen. Därför finns det några knep att använda. Ett av de är att skriva “ansök snarast” i stället för att ange en tid, då kandidater tenderar att söka sista dagen eller rent av försöka söka när det är för sent. Ni kan också lägga till “…då intervjuprocess sker löpande” och att anställning kan komma att ske under rekryteringsperioden. Det kan sätta lite press på kandidaterna.

Avslutningsvis

Ni är inte ensamma om att rekrytera personal, därför är det viktigt att ni sticker ut och syns i er annonsering och då hur ni skriver en attraktiv platsannons. Andra kreativa lösningar som en video- eller bildpresentation kan ge en bättre ansökningsfrekvens och ge en personlig touch. Ni får inte glömma att det faktiskt är människor ni når ut till. Strunta i alla sterila floskler och använd gärna humor och ett lättsamt språk i era presentationer. 

När ni är klara med er platsannons behöver ni synas mot rätt målgrupp så att era drömkandidater faktiskt ser er annons. Vi har guider i hur ni bör tänka när ni ska nåt ut i sociala medier:

> Rekrytera i sociala medier 
> Rekrytera på LinkedIn
> Vår fullständiga guide i hur ni bör rekrytera online

Av: Daniel Lind | Senast uppdaterad: 2020-04-01

Mallen är helt fri att använda.

Rulla till toppen

Bli kontaktad av en av våra rekryteringsrådgivare

En av våra rutinerade rekryteringsrådgivare kontaktar dig med ett förslag på hur ni bör gå ut för att nå rätt kandidat. Det kostar inget att fråga!