Rekrytera med hjälp av sociala medier – sex steg i hur ni lyckas
Att rekrytera på sociala medier kan vara en lyckosam historia. Om det görs på rätt sätt. Många arbetsgivare finns på sociala medier, men får inte till önskat resultat. Vi kommer presentera några exempel på hur ni kan använda er av sociala medier för en lyckosam rekrytering. Facebook och LinkedIn är de två sociala medierna som lämpar sig bäst för rekrytering, därför ger vi nedan exempel på hur ni kan göra för att lyckas på Facebook och LinkedIn.
1. Sätt upp er egna sida.
Det mest grundläggande är att skapa er egna sida på Facebook och LinkedIn. Både Facebook och LinkedIn har väldigt enkla och pedagogiska steg-för-steg-guider som ni följer för att kunna skapa er egna sida. Glöm inte att fylla i era uppgifter på ett korrekt sätt. Tänk också på att göra era sidor estetiskt tilltalande. Har ni några fina bilder i era arkiv? Annars kan det vara bra att använda er av någon bildbank eller helt enkelt skapa något snyggt grafiskt i exempelvis Illustrator eller Photoshop. Läs mer om hur ni skapar er företagssida på LinkedIn.
2. Ordna följare.
När ni nu har satt upp er sida så behöver ni följare och gärna engagerade följare. Börja i de egna leden. Alla era anställda bör följa, gilla och kommentera era inlägg och engagemang. På så sätt sprids det i deras flöden och kan tas upp av vänners vänner och så vidare.
När ni gjort detta bör ni på något sätt skapa innehåll för att locka andra följare. Har ni något intressant, roligt eller upprörande som kan skapa spridning? Sociala medier styrs av känslor. Var inte rädd för att ta ut svängarna. Ju mer engagemang, desto mer spridning.
När ni sedan knutit kontakt med era följare kan ni fortsätta med intressant innehåll för att sedan erbjuda era följare jobb. En employer branding-strategi som fungerar väl om ni har tålamod.
Ett annat knep, och det mest lyckosamma är att marknadsföra er sida med någon typ av gilla-kampanj för att öka skaran följare. Locka med något typ av erbjudande eller något ni tror kan få folk att intressera sig för er som företag. Behöver ni hjälp med att nå ut till er målgrupp på Facebook eller LinkedIn och stöd i hur ni rekryterar med hjälp av sociala medier? Kontakta vår marknadsansvarig.
3. Sponsra er platsannons.
Med hjälp av Facebooks och LinkedIns sponsringsverktyg kan ni enkelt nå önskad målgrupp. Ni kan välja att utgå från exempelvis nuvarande yrke, intressen, arbetsgivare, skolor, ålder och ort när ni gör er målgruppsanpassning. Här är det viktigare än någonsin med bra innehåll. Ha en tilltalande bild, video och/eller slagkraftig text. Även vid sponsrade inlägg behöver era anställda vara engagerade med delningar, gilla-markeringar och kommentarer. Vill ni ha stöd i hur ni lyckas med sponsrade inlägg i sociala medier? Kontakta vår marknadsansvarig.
» Läs vår fullständiga guide om vad ni bör tänka på vid rekrytering online
4. LinkedIn Jobs.
LinkedIn växer stadigt i Sverige. År 2017 använde 30% av svenskarna LinkedIn. Det mest kraftfulla verktyget på LinkedIn är LinkedIn Jobs, vilket märks i antalet kvalificerade kandidater. LinkedIn Jobs är LinkedIns officiella ”jobbtorg” och annonser som publiceras där exponeras mot rätt målgrupp, allt efter kandidaternas kompetenser med hjälp av ”kompetenstaggarna”. Exempel; Johan Johansson har angett att han har kunskap inom CAD. Företaget AB söker en person som är kunnig inom CAD. Johan Johansson exponeras mot Företaget ABs annons då det blivit en kompetensmatchning. Detta sker även spontant då Johan Johansson egentligen inte behöver vara aktivt jobbsökande. Det handlar i det fallet om att kunna erbjuda något till en kandidat. Varför ska Johan Johansson söka jobb hos er då han redan är anställd på en annan firma i dag? Det tar vi i nästa steg.
5. Attrahera.
Det finns inga genvägar till den perfekta kandidaten. Sociala medier hjälper er att synas och interagera med blivande kandidater, men innehållet är minst lika viktigt när ni ska exponeras på sociala medier. Därför är det viktigt att ni skapar innehåll som attraherar kandidater. Varför ska en kandidat söka jobb hos er? Kan ni visa upp något som säger hur det är att jobba hos er? Vad har ni som konkurrenterna inte har? Hur ser en arbetsdag ut hos er? Ta för er och våga vara personliga i er kommunikation med kandidaterna. Använd ett lättsamt men professionellt språk och försök att undvika floskler och klyschor.
6. Utvärdera.
Ni kan aktivt följa hur era kampanjer går under tiden. Testa er fram och efter avslutat annonseringsperiod är det viktigt att ni utvärderar. Vad gick bra, vad gick mindre bra? Fick ni många klick på annonsen men färre kommentarer, gilla-markeringar och delningar eller vice versa? Ta det som var bra vid en kampanj och ändra det som inte fungerande.
Hade ni en tydlig CTA* (Call To Action) så kan det vara en trafikdrivande åtgärd. Ur konverteringssynpunkt bör ni alltid använda er av en CTA.
*En CTA är en länk som uppmanar till något, exempelvis ”läs mer” eller ”ansök”.
Behöver ni stöd i er rekrytering i sociala medier? Kontakta oss.
Av: Daniel Lind
Senast uppdaterad: 2018-06-11
Behöver ni hjälp med att rekrytera personal online?
Få rekryteringsguider i din inkorg
Vi lovar att inte tjata eller spamma!